2. marts: Hvid klemte Blå til de blev slappe i det (7-11)

Referat fra onsdagens kampe (2004/05)
Anton
Posts: 138
Joined: Thu Sep 04, 2003 10:59 am
Location: Weysesgade 29, 2100 Kbh Ø
Contact:

2. marts: Hvid klemte Blå til de blev slappe i det (7-11)

Post by Anton »

Hvalen undrede sig højlydt efter kampen over hvorfor Blå dog blev så slappe i det, når han klemte dem? Og det var måske meget sigende for en kamp, hvor et mere erfarent Hvidt hold i Frederiks favør fik mere spillerum og hurtigt lagde afstand. Knudsens entré hjalp dog kraftigt og ved 7-9 og fem minutter igen var der spænding. Men igen var der for megen Blå tøven, Hvid fik trukket tiden ud og lukket kampen. Et tak også til Kristensen, der uheldigvis for sig selv havde skaffet regelsæt til hele banden, hvor især punkt 6, side 19 ramte plet. Kom så, Kristensen, så skriver vi 100 gange: man må ikke spille voldsomt, man må ikke spille voldsomt... ;-)

Blå: Kosmonauten, Knudsen, Kristensen, Alexander, Bjørn, Steen og Mathias
Hvid: Hvalen, Christian Glahn, Jacob Glahn, Jens og Anton
Christian Glahn
Posts: 22
Joined: Thu Sep 04, 2003 4:22 pm
Location: Lejre

Hygge, eller...

Post by Christian Glahn »

For mig er det, vi laver, hyggebold - ikke wannabe prof turneringsambitiøst spil (så er det en anden klub end Suleima) - og så synes jeg, det ville hjælpe på hyggen, hvis vi kunne finde en måde at undgå hvem-har-ret-i-den-og-den-situation diskussioner efter, men især under, kampene. Det er simpelthen ikke hyggeligt.

Og vips, så var det lige, jeg fik en idé: Hvis nu der opstår en situation i spillet, hvor en eller anden (for eksempel Mads - bare forat tage et tilfældigt eksempel, det ku' sådan set lisså godt være for eksempel Anton, eller mig selv for den sags skyld) føler sig tacklet uregelmæssigt. Så ville det være en mulighed at banke under vandet for at signalere, at der skulle tages en fribold. Så fik vi oven i købet prøvet, hvordan det er at træne en friboldssituattion, hvilket kan være meget handy, hvis man skulle, for eksempel, spille en kamp mod Roskilde.

Så kan der måske være en eller anden, der synes, at der IKKE skulle dømmes noget, eller at det måske var under en eller anden bagatelgrænse, eller at det højst var lisså slemt som for 1½ minut siden, hvor det samme skete, blot med modsat fortegn.
Hvis nu denne anden person kunne se fordelen i at se stort på retfærdigheden og nøjes med at fokusere på, at vi har at gøre med en person, der oplever en forurettelse (berettiget eller ej), samt at vi får trænet en friboldsituation, så kunne det være..... ligefrem hyggeligt.

Måske tage det med retfærdigheden i saunaen bagefter, hvor det ikke forstyrrer selve spillet.

Bare en idé i al fredsommelighed.
mathias
Posts: 75
Joined: Wed Jul 02, 2003 2:58 pm
Location: FRB/DK
Contact:

Post by mathias »

Jeg er helt enig med Christian i det første: at det ikke er hyggeligt med dette "slåen i vandet", "råben efter kampen", "råben under kampen" og iøvrigt helt overskruede aggressivitet niveau - over for modspillere. Gem det til divisionskampene (hvor det er helt på sin plads og hvor jeg selv hellere end gerne råber, bider, vrisser og whatever). Men det har ikke plads om onsdagen.

Et er at råbe af sine med spillere - det er naturligvis kun fint, og er al ære værd for at få kampgejsten op, og komme af med eventuelle frustationer, og det er super godt for at højne tempoet i spillet og alt det der. Lad modspillere være modspillere, og drop det der skuespil i løbet af eller i slutningen af kampen - vi andre kan jo bare stirre på hinanden i tavs undren, og gå til badet med en underlig fornemmelse af uvenskab.

Christian, vi prøvede din døm-selv ide for et par uger siden, og den kan godt fungere tror jeg, dog syns jeg det er MEGA irriterende ikke at kunne "banke" under vandet for spillet. Jeg tror sagtens at vi kan spille uden dommer eller selv-dommer hvis bare de enkelte spillere med sydlandsk temperament kan lære at styre sig selv. Men det er måske lettere skrevet end gjort? :?:
Anton
Posts: 138
Joined: Thu Sep 04, 2003 10:59 am
Location: Weysesgade 29, 2100 Kbh Ø
Contact:

Post by Anton »

Jeg er enig i "kritikken" - også i at jeg er én af dem, der skal lære at holde min store kæft!

Men ligesom med det at starte til tiden (i går var den 22:20!!!), synes jeg det er svært at få Suleima til at ændre sig: vi har tidligere både aftalt og startet spillet med Glahn Reglen (selvdømt fribold) og første gang det blev taget i brug af Hvid, brokkede hele Blå sig. Og så gik fusen ligesom af den ballon.

Anyway, jeg er enig og på det "hold", der mener at reglen kan blive til noget - samt at vi for h****** skal se at få startet kl. 22.
jens
Posts: 33
Joined: Thu Sep 11, 2003 11:43 am

Post by jens »

Jeg støtter ethvert tiltag om en fredeligere atmosfære. Noget af glæden ved spillet og klub-kammeratskabet lider nød, hver gang diskussionerne udarter. Jeg er overbevist om, at alle i bund og grund ønsker at være hensynsfulde overfor hinanden og at evt. fejl begås uden overlæg. Lad os holde fast i det og have tillid til hinanden. Jeg støtter egentlig, at vi endnu engang prøver Glahns forslag af. Kunne vi ikke bare prøve en enkelt gang og så aftale at det simpelthen ikke kan kommenteres før i saunaen?
PS: Jeg tror et af problemerne med at møde til tiden er, at Uffe ikke kan. :lol:
Hvalen
Posts: 27
Joined: Thu Nov 04, 2004 2:36 pm
Location: Zinnsgade 11.ST.TH.KBH.Ø
Contact:

Post by Hvalen »

Jeg har tidligere været kaosrytteren i dette emne, og det er jeg til dels stadig.

Jeg syntes dog ikke det er fordi at det ikke fungerede første gang, at det skal skydes ned. Geneve-konvektionen er der stadig mange bananrepublikker (USA, Kina mm.) der har svært ved at overholde.
Men det gør ikke regler i krig bør droppes..

Idealerne må sejre ! også selvom vi primitive har lidt start problemer.

Voldsomhed er en del af spillet, men det handler måske om at finde samme grad af voldsomhed.

Men hvis humanisterne nu får flertal, må vi sørge for at vi kommer i gang med det samme, og hvert frikast ikke tager 3 minutter. Ikke noget snak, ingen eksempler om hvad der skete for 5 min. Siden.. offeret dømmer og ned i vandet igen.
Frikast med det samme.

Ps. Kan vi ikke begynde kl 00 dut evt med nogle øvelser eller sådan noget..

666hvalen
jens
Posts: 33
Joined: Thu Sep 11, 2003 11:43 am

Post by jens »

Jeg er egentlig ikke enig i, at voldsomhed er en del af spillet. For mig er det væsentligt sjovere, når spillet glider og det er afleveringerne der tæller. In-fights er for mig at se mest et nødvendigt onde. Men det er selvfølgelig en kontaktsport, så jeg er ikke fortaler for, at det hele skal gå op i ying og yang. Men jeg synes faktisk ikke at det behøver at være decideret voldsomt.

En lille tilføjelse: Man kunne måske foreslå, at Hvalen og Kristensen mødtes ved halvti-tiden og sloges lidt. Det kunne måske dæmpe gemytterne under den efterfølgende kamp. Det er bare et forslag. :roll:
Hvalen
Posts: 27
Joined: Thu Nov 04, 2004 2:36 pm
Location: Zinnsgade 11.ST.TH.KBH.Ø
Contact:

Post by Hvalen »

Vi mødes allerede kl. 21.15 og træner, så det er ikke løsningen..

Og desuden tror jeg ikke at jeg laver flere frikast end dig..

-For dem der ikke kan tåle lidt smerte, er der træning fra kl. 21-22
Guest

Post by Guest »

Eftertacklinger frikast mv. er ikke nødvendigvis udtryk for voldsomhed. Det kan skam også gøres med finesse!!! Jeg argumenterer bare imod at spillet absolut skal være voldsomt.
jens
Posts: 33
Joined: Thu Sep 11, 2003 11:43 am

Post by jens »

Hvis nogen skulle være i tvivl, så er det mig der gemmer mig bag det forrige indslag i debatten. :D

Og så igen en lille tilføjelse. Jeg foreslår det smertefremkaldende spil overflyttet til timen fra 21 - 22. Så kan selvpinerne jo klare det der og vi andre slipper. :lol:
Anton
Posts: 138
Joined: Thu Sep 04, 2003 10:59 am
Location: Weysesgade 29, 2100 Kbh Ø
Contact:

Post by Anton »

Som co-webmaster klapper jeg i mine små luffer - nu skændes vi ikke kun om onsdagen men også i cyperspace ;-)

Spøg til side; lad os alle mødes i had og foragtelighed onsdag og få lukket munden på de værste kritikere med et par velplacerede eftertacklinger :twisted:

Nej, spøg til side - jeg vil dø for UV om jeg så skal trække et par Blå badedyr med mig i dybet.

Nej, nej, nu rabler det for mig... Kan vi ikke bare alle fremover komme til tiden?! :roll:
jens
Posts: 33
Joined: Thu Sep 11, 2003 11:43 am

Post by jens »

Pudsigt nok er det samme tema, som sidst, der har fået de verbale eftertacklinger frem på bordet. Der må ligge nogle undertrykte agressioner gemt et eller andet sted. Men hvis bare vi kan få det ud på denne måde, så er det jo kun underholdende for alle parter. Gi' den bare en verbal skalle....... :!:
Christian Glahn
Posts: 22
Joined: Thu Sep 04, 2003 4:22 pm
Location: Lejre

Banken under vandet

Post by Christian Glahn »

Til Mathias m.fl.:
Jeg syntes også i begyndelsen, at det var MEGA-irriterende ikke at måtte banke under vandet som kaldesignal, men skal vi spille kampe med (mod) andre klubber, holder det simpethen ikke. Bankesignalet er altid reserveret den, der dømmer, og er signal til at spillet skal stoppes øjeblikkeligt.

Men der er andre måder at kalde på under vandet. Almindelig søløve-brøl i snorklen kan høres langt. Selv ord som 'idiot!', 'naaaaj!!' og 'for fanden!' kan høres - og tydeligt dechiffreres under vandet, ved jeg af egen erfaring, når jeg en sjælden gang imellem har lavet en skidt aflevering lige i favnen på Kontrafrederik (tryk på 3. stavelse).

Hvis vi skal have selvdømmeriet til at fungere, må vi ha' et brugbart stopsignal - ellers får vi mange minutter til at gå med overhovedet at få spillet stoppet. Det er alfa og omega.

Som sagt: I Roskilde dømmer træner Anders af og til fribold, selv når intet kriminelt er foregået - blot for at træne dødbolde. I løbet af 0 komma 5 har holdene fundet deres pladser (hvilket i øvrigt inkluderer, at begge hold forsøger at lægge en mand ned på det forsvarende holds mål som det første, så snart der er blevet banket. Han kan jo ikke ligge evigt, så hvis det er en angriber, der har fået erobret spanden, gælder det om at få taget fribolden i en fart! Repetér i øvrigt lige reglerne for fribolde - herunder et uddrag af www.uv-sport.dk/NIVEAU/Uv1.htm hvor der til venstre i menuen står en henvisning til reglerne).

Fribold
6.1.3 En spiller fra det modsatte hold modtager bolden i vandoverfladen på det sted, hvor hændelsen indtraf.
Note: Ved signal skal bolden gives til det hold, der skal udføre frikastet, eller den skal kastes til bunden. Når en spiller fra det hold, der har fået tilkendt frikastet, er i besiddelse af bolden, og bolden er "spilleklar", skal spillet igangsættes af den dommer, der standsede spillet. "Spilleklar" betyder, at bolden er hos en spiller fra det hold, der har fået
tilkendt frikastet, og han ikke er forhindret eller ude af stand til at spille bolden. Det er forbudt den spiller, som skal udføre frikastet, at dykke eller svømme, før han spiller bolden.
(i) Et frikast (...) udføres hvor frikastet er dømt.
(ii) Når et hold får tildelt frikast på egen banehalvdel skal frikastet udføres fra banens midte.
6.1.4 Den spiller, der udfører frikastet, må ikke skifte position i vandet før bolden er kastet.
Note: Den spiller, der udfører frikastet, må heller ikke dykke, før bolden er kastet.
6.1.5 Angriberne skal holde en afstand på mindst 2 meter, indtil bolden er spillet.
Note: Det er kun angriberne, der skal holde en afstand på mindst 2 meter. Dommeren må igangsætte spillet, selvom angriberne er mindre end 2 meter væk, hvis de ikke forstyrrer udførelsen af frikastet. Hvis de forstyrrer, skal regel 6.1.5. tages bogstaveligt.
6.1.6 Signalet til frikastets udførelse gives af den dommer, som forinden afbrød spillet.
6.1.7 Frikastet skal udføres inden 3 sekunder efter dommeren har givet signal. Den spiller, der udfører frikastet, må ikke røre bolden igen, før den har berørt mindst én med- eller modspiller.
6.1.8 Bolden må ikke spilles direkte mod modstanderens mål. Den skal røres af en anden spiller, før et mål scores.
6.1.9 Hvis frikastet ikke udføres korrekt, får det modstte hold frikast.


I praksis i mangel af egentlig dommer, kan vi løse problemet med igangsætning af spillet ved at vi ALTID lader bolden ligge på bunden som udgangspunkt. Spillet er så i gang senest 3 sekunder efter en spiller fra det forurettede hold (som regel venstre back af taktiske grunde) har ladet bolden bryde overfladen.


Altså min opfordring igen: Døm selv! Er du blevet tacklet forkert, bank og spil en dødbold. Er det under bagatelgrænsen, spil videre. Til de andre: Når du hører bankesignalet, så stop spillet med det samme (smid bolden til bunden, hvis du har den) og indtag din friboldplads. Forsvarende målmand og back går ned øjeblikkeligt. Begynd ikke at diskutere, om der var eller ikke var fribold - det er uvæsentligt. Tag en fribold som et led i træningen. Gem retfærdighedsdiskussionen til saunaen. Vi kan ikke have to eller flere mand, der ligger i overfladen og skændes, mens de andre spiller videre - det er dræbende for spillet. Lissom man i en kamp af og til hovedrystende må acceptere en dommers håbløse kendelser, må vi her respektere selvdommeren, uanset rimeligheden. Og når vi alligevel er overbevist om at selvdommeren tager fejl, og vi har retten på vores egen side, er det jo ikke så slemt, vel? Herregud, lad dog barnet få sin fribold, er det mantra, man kan meditere lidt på, mens man indtager sin friboldplads.

Det er ikke fordi jeg er bange for at vi skal blive uvenner - det tror jeg ikke der er fare for. Vi er jo grundlæggende nogle rigtig fede fyre alle sammen, synes jeg. Det er nok bare øjeblikstemperamentet.

Og det er fint nok at være tændt - men kanalisér i stedet energien over i spillet, uden derfor at blive voldelig.

Sku' vi prøve?
Guest

Post by Guest »

Ja
Kristensen
Posts: 15
Joined: Tue Feb 17, 2004 4:11 pm

Post by Kristensen »

Kære brødre,

Det vel på sin plads at melde sig i debatten, når man nu indgår som blind makker i flere indlæg. (Damn det er dejligt, at vi på denne måde kan strække onsdags-UV over hele ugen;-)

Jeg melder mig straks i følgende kategorier:
1) Spiller for voldsomt i situationer
2) Svarer igen - særligt hvis nogle af de hårde drenge piver
3) Kan i kampens hede både finde på at råbe op og være med til at skabe en dårlig stemning

Det sker ikke så tit (som nogen siger :-)). Men når det sker, er det ikke noget, jeg er særlig stolt af, eller vil forsvare.

Derfor er jeg også glad for at spille i en klub som Sulaima. Hvor personlighederne er store nok til, at man efter kampen kan hæve sig op over situationen og give et venligt klap på skulderen til dem, der har været oppe og køre. Jeg har aldrig forladt en træningsaften i dårligt humør – det er sandt.

Jeg bliver også nød til kort at bemærke, at det er svært (særligt måske når man tidligere har dyrket meget (måske for meget) konkurrencesport) når der tales ned om det at være engageret. Det er helt omvendt for mig, når der kommer replikker som â€�Jamen du har virkelig meget energi - og du kommer jo med fuld kraftâ€� – ment som en kritik. Jeg elsker jo også det element ved sport – og særligt UV – at man kan give sig 100%.

Hermed så bekendtgjort, at jeg tager mit ansvar for at få enderne til at mødes: god stemning og kampgejst. Konkret betyder det: (Og nu til sagen – fristes man til at sige).

1) 100% opbakning til Christian Glahns regler
2) Ingen råben af nogen under spillet
3) Ingen unødigt voldsomme episoder

Jeg vil leve op til dette så godt som temperament og vindermentalitet tillader. Og jeg vil samtidigt (hvilket kan være nok så svært) stadig give en øl og et skulderklap - hvis nogen skulle falde igennem.

Og lad os så komme i karret!

Kristensen
- Jeg ER onsdag
Locked